سلامتی

هر آنچه لازم است درباره کرونا بدانید!

در اولین روزهای سال جدید میلادی بود که خبر شیوع بیماری جدیدی در چین، به تیتر اصلی اخبار تبدیل شد. بیماری ناشناخته ای که علائمی شبیه به ذات الریه داشت و اطلاعات خاصی از آن در دسترس نبود.

این بیماری که در اثر ورود ویروس کرونا به بدن به وجود می آید؛ اولین بار در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی در ووهان چین دیده شد. سازمان جهانی بهداشت نیز نام کووید ۱۹ (COVID-19) را برای این بیماری برگزیده است.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا، متعلق به خانواده بزرگی از ویروس ها از جمله ویروس سرماخوردگی، مرس، سارس و آنفولانزا است. احتمالا این ویروس اولین بار از طریق حیوانات و در بازار حیوانات وحشی شهر ووهان چین به انسان منتقل شده است. آمار مرگ ومیر ناشی از این بیماری تا به حال بین ۲ تا ۳ درصد گزارش شده است؛ در حالی که آمار فوت بر اثر آنفولانزا ۱۳ درصد و آمار قربانیان ویروس سارس، ۳۶% بوده است.

پس چرا با وجود این آمار؛ شیوع ویروس کرونا منجر به قرنطینه شدن چندین شهر و اقدامات بهداشتی در سراسر دنیا شده است؟

اگرچه احتمال فوت افراد مبتلا به ویروس کرونا کمتر از سایر بیماری های ویروسی است؛ ولی این ویروس با سرعت بسیار زیادی شیوع پیدا کرده و افراد فراوانی را مبتلا می کند.

ویروس کرونا، از دو راه منتقل می شود:

  1. سرایت از فردی به فرد دیگر: اگر با فرد یا افراد ناقل در یک فضای باز قرار داشته اید؛ احتمال کمی وجود دارد که دچار بیماری شده باشید. معمولا این ویروس بین افرادی که در یک محیط بسته قرار دارند؛ با سرعت بالایی منتشر می شود. به همین علت در بیمارستان ها؛ مراکز درمانی و آموزشی تعداد مبتلایان به سرعت بالا می رود.
  2. سرایت از سطح اجسام به فرد: اگر ویروس از فرد ناقل به سطح جسمی منتقل شده باشد و دستتان را به این سطح بزنید؛ در صورت تماس دست با چشم، بینی و دهان؛ ویروس به شما هم منتقل خواهد شد.

نکته ای که لازم است بدانید؛ این است که معمولا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی شود؛ یعنی فقط با تنفس در هوایی که فرد بیمار قرار دارد؛ دچار بیماری کووید-۱۹ نمی شوید؛ مگر اینکه بر اثر سرفه یا عطسه بیمار، مخاط بینی یا دهان بیمار وارد بدن شما شود.

عملکرد ویروس کرونا:

اگر به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید؛ بین دو تا چهارده روز بعد این نشانه ها در شما بروز پیدا می کنند:

  • تب
  • سرفه خشک
  • تنگی نفس و یا سخت نفس کشیدن

از کار افتادن ریه و نرسیدن اکسیژن به قلب؛ دلیل اصلی مرگ افرادی است که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت می شوند. البته تاثیر این بیماری بر روی افراد مختلف، متفاوت است. قربانیان ویروس کرونا تا به اینجا، بیشتر افراد سالمند، دارای بیماری های زمینه ای (مثل آسم، بیماری های قلبی، دیابت) و یا افرادی با مشکل نقص سیستم ایمنی بدن بوده اند. اما سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند در هر رده سنی که هستید؛ از قرار گرفتن در معرض این بیماری اجتناب کنید چرا که احتمال ابتلا به بیماری برای همه افراد وجود دارد.

مبتلایان به بیماری کرووید-۱۹:

اولین موارد مبتلا به ویروس کرونا در چین مشاهده شدند و پس از آن این بیماری به سرعت در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد. تا به حال در بیشتر از هفتاد کشور دنیا، ابتلا به این بیماری دیده شده است. از آنجا که دوره پنهان این بیماری طولانی است و تشخیص ویروس کرونا تنها از طریق کیت مخصوص امکان دارد؛ احتمال می رود آمار منتشر شده از مبتلایان چندان دقیق نباشد. اگر تمایل به دانستن اطلاع آمار دقیق و لحظه ای افراد مبتلا به ویروس کرونا و کشورهای درگیر را دارید؛ به این سایت مراجعه کنید.

درمان و پیشگیری از کرونا:

تا به این لحظه؛ هیچ درمان و یا واکسنی برای این بیماری پیدا نشده است. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا، قرار نگرفتن در معرض این بیماری است. اما چگونه باید از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری کرد؟

  1. از تماس با افراد مشکوک به بیماری خودداری کنید.
  2. جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید.
  3. بعد از تماس با هر سطحی، حتما تمام قسمت دست ها را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون (مایع دستشویی) بشویید.
  4. اگر آب و صابون در دسترس نداشتید؛ از محلول یا ژل ضدعفونی کننده حاوی حداقل ۶۰% الکل استفاده کنید.
  5. با استفاده از اسپری الکل، به طور منظم موبایل، میز و هر سطح دیگری که با آن تماس دارید را ضدعفونی کنید.
  6. اگر از تمیز بودن دست ها مطمئن نیستید؛ به بینی، دهان و چشم ها دست نزنید.
  7. هنگام سرفه و یا عطسه، با دستمال صورتتان را پوشانده و سپس دستمال را دور بیاندازید.

همان گونه که قبلا هم اشاره شد؛ ویروس کرونا بیشتر افرادی را در معرض خطر قرار می دهد که دچار نقص سیستم ایمنی بدن باشند. به همین علت استفاده از مواد تقویت کننده سیستم ایمنی بدن؛ می تواند در جلوگیری از ابتلا به بیمای کووید-۱۹ بسیار مؤثر باشد. دوری از استرس و اخبار منفی هم باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود.

و اما…

آلوده ترین سطوح کدامند؟

  • موبایل
  • پول نقد
  • کیبوردها
  • دکمه های آسانسور
  • عینک ها
  • دسته های بازی
  • کفش ها
  • فرمان خودرو
  • جامسواکی
  • هندزفری

افسانه ها را درباره ویروس کرونا باور نکنید!

متاسفانه با شیوع گسترده ویروس کرونا، بازار شایعات هم داغ شده و هر کس، نظریه ای درباره این بیماری دارد. اما اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت تایید کرده؛ منحصر به مطالب گفته شده در بالاست.

خشک کردن دست با دستگاه خشک کن، غرغره و یا استنشاق محلول های مختلف و استفاده از الکل روی بدن فرد ناقل ویروس کرونا؛ هیچ تاثیری در پیشگیری و یا درمان این بیماری ندارند. اگرچه مواد غذایی مثل سیر یا زنجبیل خواص فراوانی دارند؛ ولی تا به این لحظه اطلاعاتی درباره تاثیر آنها بر ویروس کرونا گزارش نشده است.

در حال حاضر، هیچ آزمایشی ناقل بودن سگ و گربه های خانگی را تایید نمی کند. البته بهتر است همیشه بعد از تماس با حیوانات خانگی، دست هایتان را طبق پروتکل بشویید.

آنتی بیوتیک، باعث از بین رفتن باکتری ها می شود و هیچ تاثیری بر ویروس کرونا ندارد.

همچنین هنوز هیچ نظریه قطعی درباره تاثیر گرما بر ویروس کرونا اعلام نشده است. اما احتمال دارد ابتلا به ویروس کرونا در فصول گرم سال کاهش پیدا کند (مثل احتمال ابتلا به آنفولانزا و یا سرماخوردگی).

بهتر است با استفاده از محصولاتی مانند شربت پروپولیس؛ سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده و ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید.

در مجموع، این بیماری هنوز برای محققان ناشناخته و جدید است و اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد. تنها کاری که می توانید در این شرایط انجام دهید این است که موارد بهداشتی را رعایت کنید؛ از استرس و اخبار منفی دور بمانید و فقط اطلاعیه های سازمان جهانی بهداشت را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *